De beroemde organist en orgeldocent uit Krakau, Dariusz Bakowski-Kois speelt op 2 juli een orgelconcert in de Abdij van Berne. Deze organist is professor aan de muziekuniversiteit van Krakau en organiseert verschillende muziek- en orgelfestivals in deze bijzondere stad. Het is de de tweede keer dat hij in Heeswijk concerteert. Het belooft een heel bijzonder concert te worden opgedragen aan de Belgische organist en orgel pedagoog J.N.Lemmens die 200 jaar geleden werd geboren. Zijn invloed als pedagoog en componist heeft generaties van vooral Franse componisten na hem beïnvloed. Op het concert zal dan ook naast werk van Lemmens werken van Guilmant, Widor en Dupré te horen zijn.

Dariusz werd geboren in 1973 in Krakau en studeerde af aan het Conservatorium van Krakau in de orgelklas van Prof. Józef Serafin (2000; met onderscheiding). Sinds zijn studies onderhoudt hij een levendige concertpraktijk in Polen en in het buitenland: optredens in Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Nederland, België, Noorwegen, Zweden, Estland, Italië, alsook in Mexico, Brazilië, Rusland en China. Hij speelde recitals in prestigieuze plaatsen zoals de O.L.V.-Kathedraal in Antwerpen, de Dom van Utrecht, de Kathedrale basiliek Sint-Bavo Haarlem, de Grote Sint-Laurenskerk Rotterdam en het Nationaal Centrum voor de Podiumkunsten in Beijing.

Hij is verbonden aan de Jagellonische Universiteit van Krakau, was Vice-decaan van de Instrumentale Faculteit in 2008-2012, Vice-Rector van het Conservatorium van Krakau in 2012-2016, en is sinds 2016 hoofd van de orgelafdeling.

Aanvang 16:00 uur
Toegangsprijs 10 euro